Батькам


МОТИВАЦІЯ ПІДЛІТКА ДО НАВЧАННЯ


Навчання дитини в школі - тривалий і не завжди простий процес. Початкові класи, як правило, не приносять батькам багато клопоту. Дитина із задоволенням ходить в школу і робить домашні завдання. Йому цікаво вчитися і спілкуватися з однолітками. У середніх класах більшість дітей, як правило, теж вчиться без проблем, за умови відсутності значних прогалин у вивченні матеріалу. А ось навчання старшокласників - це зовсім інший процес, інша мотивація і більш висока відповідальність. З`являються такі терміни, як «ЗНО», «атестат», «іспити», «майбутня професія».


ГЛОБАЛЬНІ ЗМІНИ

Життя підлітка і без навчання є справжньою гримучою сумішшю: статеве дозрівання, перші по-справжньому сильні любовні переживання, прагнення до бунтарства і інші недосконалості цього світу. Сюди додаються існують друзі, соціальні мережі, комп`ютерні ігри, побачення і хобі.
В таких умовах навіть відмінники в середніх класах  в старших можуть «скотитися» до четвірок. З тієї чи іншої причини мотивація підлітка до навчання може значно знизитися. Що в такому випадку робити батькам і як повернути інтерес дитини до навчання?
Небезпека всієї цієї ситуації в тому, що підліток сам перестає бачити всю тяжкість свого становища. Для дітей такого віку не існують авторитети, а погана успішність в школі викликає тільки апатію і прагнення абияк довчитися. Батьки вже не можуть просто змусити дитину вчитися, як це відбувалося в молодших або середніх класах, коли похвала або незадоволення дорослих були вагомими факторами в процесі навчання. Прогулювання уроків в цьому віці стає частою проблемою навіть для відмінників. Причому психологи стверджують, що, прогулявши урок вперше, дитина на рівні хімічних процесів мозку запам`ятовує це приємне відчуття полегшеності, відсутності труднощів, і підліток прагне повторити його знову і знову.


ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ВЛАСНЕ МАЙБУТНЄ


Розуміння того, навіщо підлітку вчитися, - найсильніший фактор мотивації до навчання. Добре, якщо він точно знає, ким хоче бути в майбутньому. У цьому випадку варто серйозно обговорити з сином або дочкою те, як він збирається цього добиватися і які предмети йому потрібно підтягнути, щоб плани стали реальністю. Намагайтеся не обговорювати при дитині ваші фінансові можливості щодо оплати його навчання у ВНЗ. Нехай він буде впевнений, що вступити зможе тільки власними силами, якщо добре здасть іспити.
Під час літніх канікул запропонуйте дитині влаштуватися на роботу. Як правило, важка фізична робота навіть за більш-менш прийнятні гроші краще абстрактних понять дає підлітку зрозуміти, наскільки важливо вчитися і опанувати будь-яку розумову професію. Ваше завдання в тому, щоб в цей перехідний період дитина почала вчитися не для батьків, хороших оцінок або матеріального заохочення. Він повинен зрозуміти, що вчиться для себе, зараз, своїми руками будує фундамент свого майбутнього.
Підлітковий вік - найкращий час для того, щоб перестати робити за дитину те, що він може виконувати сам. Адже в цей період життя підліток прагне якомога швидше позбутися опіки батьків. Нехай це буде ваш договір: дитина сама вирішує, що йому надіти і як виконувати домашні завдання, але й самостійно доглядає за взуттям або заробляє на кишенькові витрати.


ЧОГО НЕ ВАРТО РОБИТИ


Не порівнюйте підлітка з іншими, більш успішними в навчанні ровесниками, не ставте в приклад його друга, який добре вчиться. Тим більше, не робіть цього в присутності того самого Сашка, який добре вчиться. У цьому віці подібна тактика може призвести до зворотнього - до подразнення, заперечення необхідності вчитися, до небажання бути схожим на інших. Куди краще порівняти сьогоднішні успіхи учня з тими, що були раніше.
Також не спрацює з підлітком і заборона того, що йому, як вам здається, заважає вчитися: спілкування в інтернеті, зустрічі з друзями в оф-лайні, перегляди серіалів. Підліток - вже не дитина, тому без потрібної мотивації він швидше уперто буде лежати на дивані і дивитися в стелю.
Не акцентуйте увагу на кількості хороших оцінок, краще похваліть за якість знань. У наш час наявність «золотої медалі» уже не гарантія блискучого майбутнього в престижному вузі країни. Нехай у підлітка будуть високі бали з тих предметів, які йому дійсно знадобляться в майбутньому, але заслужені, ніж з усіх предметів, але завдяки тому, що він визубрив матеріал.
Не дозволяйте собі при дитині зарозумілих висловлювань на адресу інших людей, а особливо - вчителів. Так підліток зрозуміє, що теж може так ставитися до оточуючих і в гріш їх не ставити. Дитина повинна вчитися - у вчителя, старших друзів, знайомих, батьків. Занадто висока думка про свою персону йому тільки нашкодить.


РАДІСТЬ ВІД ПІЗНАННЯ НОВОГО


Навчити підлітка відчувати радість від того, що він дізнався щось нове - це половина справи в процесі мотивації його до навчання. Як це зробити, вам повинно бути видніше, адже тільки ви добре знаєте своє чадо. Діліться своїми щоденними відкриттями і вчіть цього дитину. Робіть це не награно, «для галочки», а щиро і з захопленням. Намагайтеся пов`язувати повсякденні маленькі «осяяння» зі шкільною програмою. Згодом підліток і сам буде радіти, пізнаючи світ, дізнаючись нове на уроках.


НАОЧНЕ СТАЖУВАННЯ


В освітній системі західних країн існує щось на зразок профорієнтації. Відбувається вона в такий спосіб. Дитину на час «впроваджують» в будь-яку професійне середовище, скажімо, в банку або, наприклад, на кухні якогось престижного ресторану. Діти швидко надихаються, і після закінчення певного часового періоду повертаються вже з мрією - стати крутим шеф-кухарем або фінансовим аналітиком. Після цього викладачі чітко орієнтують підлітка на ті предмети, які йому для цього будуть необхідні.
Якщо у вас є знайомий професіонал, який відбувся у своїй сфері, якій ви довіряєте, можна організувати щось подібне. Після того, як у дитини з`явиться «вогонь в очах», обговоріть список предметів, без яких він не зможе досягти своєї мрії. Ще краще - складіть докладний план подальшого навчання.


ХОРОШИЙ ПРИКЛАД ЗАРАЗЛИВИЙ


Подавайте підлітку особистий приклад. Навіть в пубертатному віці ваша дитина все ще орієнтується на своїх батьків. Якщо вони і самі замість того, щоб пізнавати щось нове, проводять час за гаджетами або переглядом чергового «мила» по телевізору, то чому вони вимагають від свого чада «горіти» під час навчання? Ведіть активний спосіб життя, займіться чимось, про що давно мріяли, навчиться кататися на лижах, ковзанах. Запишіться, нарешті, на курси вивчення іноземної мови або акторської майстерності. Для підлітка це буде чудовою мотивацією.
Пам`ятайте, що амбіції є навіть у дітей. Частіше нагадуйте підлітку про те, що тільки за умови хороших успіхів у навчанні у нього вийде побудувати кар`єру і отримати все, що він захоче. Розповідайте, як ви справлялися з подібними труднощами, коли вчилися. Скажіть, як ви шкодуєте, що свого часу не приділили достатньо уваги історії або географії, і тепер вам соромно, що ви не можете, наприклад, згадати столиці головних європейських держав або плутаєте історичні дати. Радійте, що у вас є другий шанс пройти матеріал разом з вашим чадом. І частіше згадуйте шкільні роки - так ви поставите себе на місце дитини і дійсно зрозумієте, чого він хоче і чого прагне.

3 комментария:

  1. Погоджуюсь з висловлюванням, що життя підлітка як гримуча суміш. Формується характер, існує вже своя точка зору. В деякій мірі проявляється бунтарство, ніби він (вона) все знає та розуміє.Не потрібно ламати цей стержень, а потрібно направляти його в правильне русло. Проводити більше часу з дитиною, бути прикладом, добрим прикладом, адже дитина підліток бере приклад з дорослої людини, тому потрібно прикласти не аби які зусилля, щоб бути авторитетом для своє дитини.

    ОтветитьУдалить
  2. Коли не подобається моя зо6внішність?
    Вважаю, що дана стаття актуальна для школярів підлітків. Автор статті акцентує увагу дитини на свій зовнішній вигляд та дає доцільні поради, як бути охайним і не стати жертвою реклами,бо кожна людина- це індивідуальність.
    Як каже відомий класик:"В людині все має бути прекрасно: і обличчя, і одяг, і душа, і думки..."

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Мені наприклад моя зовнішнішність теж не дуже подобається. А потім втягну живіт і розумію що в мені все прекрасно " і обличчя, і одяг, і душа, і думки..."..Шуткую..Хіба що тільки думки )))

      Удалить